Aardappelen, uien, kool en….kerstbomen

Ja u leest het goed: we beschikken sinds kort ook over kerstbomen. Ze staan, helemaal aan het eind van tuinencomplex De Punt, op vierkante meters grond, die ongeschikt zijn voor groenteteelt. Dat komt door de hoog opgeschoten loofbomen bij de buren, die hun schaduw over drie tuinen werpen. Niemand gaat betalen voor een donkere tuin, het gaat hier dus om onbruikbare en dus niet-verhuurbare tuinen.

Onze tuincommissaris Dick van Garderen bedacht, dat op die grond dennetjes het nog wel zouden kunnen doen en dat ze in de maand december, voor leden die dat willen, als kerstboompjes kunnen worden gehuurd. Gedacht wordt aan € 15,00 tot € 20,00, afhankelijk van het formaat. Het is de bedoeling dat de kerstboompjes na gebruik, weer in de grond worden gezet en dat de huurders de boompjes vervolgens netjes verzorgen. We zullen de verhuurcondities tegen het eind van het jaar nog wat preciezer uitwerken.

Zoals op de foto waarop Dick tussen de boompjes gehurkt zit, is te zien, staan achter hem wat hoger opgeschoten dennen. Dat zijn exemplaren die Dick bij elkaar heeft gesprokkeld op de depots voor afvalgroen, zoals die door heel Leusden staan. Na de feestdagen in december dumpen veel mensen hun kerstboom in zo'n depot. De gemeente gebruikt het groen om er compost van te maken. Door Dick's actie is een flink aantal kerstbomen dit oneervolle lot bespaard gebleven.

De kleinste dennetjes –  zie de foto –  heeft Dick voor een zacht prijsje op de kop getikt. Ze moeten nog wel wat groeien, maar mocht iemand behoefte hebben aan een klein kerstboompje, dan is dat te regelen. Dennenbomen hebben graag veel zonlicht, maar ze gedijen redelijk in de schaduw, weet Dick. Uiteraard zou het voor de VVCL beter zijn als er niet zoveel schaduw zou liggen op die plek op De Punt, want we lopen nu natuurlijk flink wat huurinkomsten mis. Een oplossing zou zijn dat de daar staande hoge bomen flink worden gesnoeid, of gekapt. De eigenaar van de grond heeft echter laten weten voor geen van beide opties iets te voelen.

Maar oké, de verhuur van de kerstboompjes kan het verlies aan huurinkomsten enigszins beperken. Handige knaap, die Dick van Garderen.

2017 vvcl kerstbomen 01   2017 vvcl kerstbomen 02

(tekst: Chris Spönhoff; foto's: Bianca Kamlag)