VERENIGING VOLKSTUIN COMPLEXEN LEUSDEN

TUIN REGLEMENT 2011

Uitwerking van art. 23 en 24 van het Huishoudelijk Reglement.

1.Algemeen niet toegestaan op het complex:

• De tuin anders te gebruiken dan voor het kweken van groenten, fruit en/of bloemen.
  • Onbevoegden toe te laten (Alleen leden en personen met toestemming van leden hebben toegangtot het complex) .
  • Kinderen beneden de 10 jaar zonder geleide toe te laten.
  • Honden mee te nemen of bij de ingang van het complex vast te leggen.
  • De tuin van een ander te betreden zonder diens aanwezigheid, tenzijmet schriftelijke toestemming. Deze regel geldt niet voor bestuursleden en tuincommissarissen.
  • Eigendommen van de vereniging of leden te beschadigen of te ontvreemden.
  • Tegelpaden, grenspalen of afrasteringen te verwijderen of te beschadigen.
  • De taluds van de sloot te beschadigen of als (afval-)bergplaats te gebruiken
  • Eigendommen van de vereniging als kruiwagens en andere hulpmiddelen mee te nemen en buiten het complex te gebruiken, anders dan voor het afvoeren van tuinafval naar de groendepots.
  • Kranen anders te bedienen dan met de daarvoor bestemde sleutel.
  • Tuinbenodigdheden, mest, plantmateriaal, groente, bloemen of andere zaken te verkopen.
  • Drukwerken te verspreiden of plakkaten aan te brengen, rond te gaan met lijsten en collectes te houden.
  • Tuin- en/of andersoortig afval over het hek te werpen.
  • Bij het betreden en het verlaten van het complex  de Punt en de Valeriaan de hekken onnodig lang, zonder toezicht, open te laten staan.
  • Het besproeien/beregenen van de tuinen.

2. Algemeen onderhoud.

• De tuin dient 15 april geschoond te zijn van oude wintervegetatie.

• De tuin dient 15 november schoon te zijn van plantenresten. Tijdelijke plastic kassen dienen te zijn verwijderd.
  • Tuinen dienen het gehele jaar door zoveel  mogelijk vrij van onkruid te zijn.

3. Bestrijdingsmiddelen.

Het gebruik van niet-biologische bestrijdingsmiddelen is niet toegestaan.

Er kan een uitzondering worden gemaakt voor zeer extreme gevallen, dit kan alleen met toestemmingen onder direct toezicht van het bestuur.

4. Verduurzamingproducten.
Het gebruik van verduurzamingmiddelen (verf, carbolineum, olie etc) dient met grote voorzichtigheid te geschieden om vervuiling van de grond te voorkomen.

5. Opslag van mest en compost en materialen.

Tuinmateriaal, mest, compost of ander materiaal dient op het eigen tuinperceel te worden opgeslagen. De opslag van deze materialen moet beperkt blijven tot die materialen/benodigdheden, die een functie hebben met betrekking tot het tuinieren en als zodanig ook daadwerkelijk door de huurder van het betreffende perceel gedurende het seizoen worden gebruikt.
De opslag van organische mest dient tussen 1 februari en 31 augustus goed afgedekt te zijn.
Mest- en composthopen mogen niet binnen 5 meter van een sloot worden opgezet.

6. Tuinafscheidingen.
Tuinafscheidingen exact op de grens dienen te worden gemaakt van palen met geplastificeerd ijzerdraad of gaas.
Een groene haag mag alleen worden geplant met toestemming van de huurder van de aangrenzende tuinen. De haag dient minimaal 0,5 meter uit de grens op de tuin van de huurder te worden geplant en mag niet uitsteken over de tuingrens en niet hoger zijn dan 1,20 meter. Overhangende takken mogen worden verwijderd.

7. Slootkanten.
De 1 meter brede berm, voor de Punt en 5 meter brede berm voor de Valeriaan, tussen de waterkant en de insteekberm mag niet worden aangetast. Deze dient voor het instandhouden van een stabiel

talud en het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden door het waterschap. Deze bermen mogen niet voor opslag of andere doeleinden worden gebruikt en dienen door de tuinders van de aangrenzende tuinen te worden onderhouden.

8.Bomen, struiken en hoge gewassen.
Bomen mogen niet binnen 1,5 meter van de tuingrens worden geplant, ze mogen niet hoger worden dan 2,5 meter en niet over de tuinafscheiding uitsteken.
Struiken, bol-/knolgewassen hoger dan 1 meter mogen niet binnen 0,5 meter van de tuingrens worden geplant en mogen niet over de tuingrens uitsteken of hinderlijk zijn voor gebruikers van de paden.

9. Overlast gevende plantensoorten.
Het is niet toegestaan soorten te kweken die op enigerlei wijze zorgen voor overlast op het tuinencomplex, zoals door zaadvorming of wortelstokken.

10.Wettelijke bepalingen.
Het kweken van plantensoorten die bij de wet verboden zijn is niet toegestaan.
Aardappels mogen op hetzelfde tuingedeelte niet gepoot worden binnen een periode van 3 jaar.
Alle andere hier niet genoemde wettelijke bepalingen zijn van kracht en dienen te worden nageleefd.

11. Bouwwerken.
Voor het plaatsen van bouwwerken/opstallen dient men contact op te nemen met de tuincommissaris, deze overlegt met het bestuur over toestemming.
Indien het bouwwerk/opstal hoger is dan 0,6 meter is ook een bouwvergunning van de gemeente nodig. Van deze vergunning dient een kopie te worden ingeleverd bij het bestuur.
Plaatsing van bouwwerken dient te geschieden in overleg met de tuincommissaris.

12. Royement.

Indien een tuinlid na drie schriftelijke waarschuwingen van de TC geen gehoor geeft aan een van de bovenstaande regelingen, volgt automatisch royement.

13.Tot slot.

Daar waar het reglement niet in voorziet, gaat het bestuur uit  van het gezonde verstand van onze leden.

Dit Tuin Reglement treedt in werking veertien dagen nadat het is vastgesteld in de Algemene Leden Vergadering.

Aldus vastgesteld in de algemene ledenvergadering van 09-03-2011.

het bestuur van de VVCL.

Voorzitter,………………… ….                                  Secretaris,……………………