De Vereniging

Over VVCL
Vereniging VVCL heeft als doel:

Het uitoefenen en mogelijk maken van het moestuinieren op amateur en hobby niveau en het verrichten van al wat hiermee verband houdt en daartoe bevorderlijk kan zijn, oftewel PLEZIER IN (MOES)TUINIEREN.

De Vereniging Volkstuin Complexen Leusden bestaat sinds 1981. Een vereniging van mensen die er plezier in hebben om alleen of met elkaar, groente en fruit te verbouwen. Er is veel interesse voor onze tuinen en bijna altijd een wachtlijst.

De vereniging telt ruim 200 leden. Per jaar is er een doorstroming van ongeveer 6%. Vroeger waren het vooral gepensioneerden, die een volkstuin huurden.Tegenwoordig is een volkstuin erg gewild bij een grote verscheidenheid aan mensen, zowel qua leeftijd als man/vrouw zijn. Gezonde voeding, lichamelijk buiten bezig zijn, aandacht voor de natuur, ontmoeting, informatie......een scala aan redenen.

Sommige verenigingen hebben gekozen voor uitsluitend biologisch tuinieren, VVCL niet. VVCL heeft zeker sympathie voor de natuurvriendelijke aanpak, maar heeft als kenmerk dat elke tuinder zijn eigen aanpak mag kiezen.

Wel heeft VVCL een aantal specifieke regels:

- In 2015 heeft VVCL Phytophtora beleid vastgesteld met als essentie: alleen aardappels telen die VVCL heeft

goedgekeurd รจn verplichte inkoop via de Tuinwinkel.

- VVCL verkoopt zelf geen kunstmest meer via de tuinwinkel: een soort van ontmoedigingsbeleid.

- Geen gebruik en/of spuiten van chemische bestrijdingsmiddelen.

Beheer van de complexen
De "Complexbeheerders" zijn binnen de VVCL de vrijwilligers waar je met al je vragen terecht kunt, zij zijn bijna dagelijks aanwezig. Zij beheren ook de complexen, houden toezicht op het naleven van de VVCL regels en heten nieuwe leden welkom. Zij vervullen ook een belangrijke advies functie, met hen overleg je als je veranderingen in je tuin gaat aanbrengen, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een kas of fruitbomen.